Slide background
SØNDERGADE 3, 8464 GALTEN | TLF: 88943567 | EMAIL: INFO@STROGSALONEN.DK | DESIGNET AF BUSINESS SOLUTION

Velkommen til

AlsSund & Rask

Slide background
SØNDERGADE 3, 8464 GALTEN | TLF: 88943567 | EMAIL: INFO@STROGSALONEN.DK | DESIGNET AF BUSINESS SOLUTION

Velkommen til

AlsSund & Rask

Meditation & Mindfulness

Kan meditation & mindfulness helbrede?
Et stigende antal forskere siger ja. Forskere mener, at vi ved hjælp af simple tankeøvelser, kan ændre vores hjerne og krop. Min egen erfaring rummer på oplevelser helt tilbage fra barndommen, hvor jeg som 11-årig lærte at meditere. Gennem min daglige meditationspraksis har jeg på egen krop og sjæl følt, hvor berigende disse teknikker er. Både psykisk og fysisk. Min passion for disse teknikker har endvidere medført, at jeg har undervist et utal af børn og voksne gennem mange år. Responsen har aldrig været til at tage fejl af - det virker - hvilket nedenstående også bekræfter.

Stress kan være en ”killer”
Ca. 430.000 mennesker i Danmark lider i dag af stress og har alvorlige symptomer. Symptomer som manifesterer sig på mange måder: smerter i muskler og led, allergi, dårlig fordøjelse, glemsomhed, manglende energi, angst, forhøjet blodtryk, søvnløshed, hudproblemer og eksempelvis periodisk dårligt humør. Altså et meget bredt spektrum af symptomer. 1/4 af alle hjertesygdomme skyldes stress, altså noget, der kan få fatal udgang. Faktisk dør 1400 danskere hvert år af stress.

Meditation = det modsatte af stress
I Harvard Medical School, USA har forskeren og hjertelægen, Herbert Benson undersøgt, at stress påvirker vores gener. 60 – 90 procent af alle lægebesøg i den vestlige verden har ikke påviselige årsager, men skyldes stress. Hvis vi er fastlåste i en stresstilstand for længe, bliver vi syge. Denne professor har studeret meditative ritualer i over 40 år og set, at de mennesker, der praktiserer meditation producerer det stik modsatte af stress: nemlig en afspændingstilstand. Hans forskerteam undersøgte og fandt ud af, af de mennesker, der har praktiseret meditation i mange år, viser store forskelle i over 2200 gener. Det er gener, der reducerer stress, gener der modvirker betændelser, og gener der modvirker ældning. Meditation påvirker altså direkte vores arvemasse.

meditation2

Hjernen udvikler sig
Danske forskere opdager, at hjernen forandrer sig – det forreste område i hjernen, hvor stress kan ses, forandrer sig ved meditation. Hjernestammen forandrer sig – og det styrer ubevidst vores hjerte, åndedræt og evnen til at bekæmpe sygdomme. Noget der alt sammen er stressreducerende. Meditation ændrer dermed krop og hjerne i en balanceret retning.

Meditation kan supplere medicinsk behandling
Meditation kan helbrede. Forskere har eksempelvis med held hjulpet psoriasispatienter. Disse helede hele fire gange hurtigere, end de, der ikke mediterede. Fokuserede tanker påvirker altså direkte celledelingen i huden. Det vil sige, vores biologi kan påvirkes direkte på en sund og helbredende måde.

Krop og sind er IKKE adskilte fænomener
Kun efter otte ugers meditation vil over 1500 af dine gener blive aktiveret. Vores tanker kan altså på yderst kort tid påvirke generne. Meditation giver evnen til at træde tilbage fra vores normale reaktion. Større glæde og mindre stress er for mange uopnåelige mål, men med værktøjet meditation eller fokuseret indadvendt opmærksomhed kan det nu lade sig gøre.

Kom og hjælp dig selv – nu og for altid
Det synes jeg er fantastisk og vil gerne lære dig at benytte dette værktøj, fokuseret indadvendt opmærksomhed eller meditation. Jeg har over 45 års erfaring i meditation og har undervist i mange år.

Meditation på arbejdspladsen
De fleste virksomheder ønsker raske, balancerede medarbejdere med dynamisk overblik, ro og fokus, som overordnet forbedrer bundlinjen. Derfor tilbyder AlsSund & Rask også meditationshold på arbejdspladsen. Ring og hør nærmere.

Meditation for udsatte grupper
Særligt udsatte grupper – hjertepatienter – cancerpatienter – gravide – har stor effekt af meditation og mindfulness. Det beviser forskningen entydigt i dag. Disse grupper har AlsSund & Rask en stor interesse i at hjælpe. Så tilhører du en af grupperne, kan du ringe hertil, hvor vi så vil administrere oprettelsen af hold. Ring og hør nærmere.Nu er videnskaben helt på plads
Vi holder selv meget nøje øje med, hvordan omverdenen efterhånden forstår og kan dokumentere effekten af meditation og træning i mindfulness. Læs her en artikel fra det anerkendte Videnskab.dk: 
http://videnskab.dk/krop-sundhed/derfor-virker-mindfulness

Fakta i TV
Er du til tv-udsendelser, ligger her et link til en udsendelse, DR2 har sendt, netop om meditation og forskernes anerkendelse af dette urgamle fænomen. Udsendelsen er særdeles informativ og varer små 30 minutter. Jeg håber, den kan give dig indsigt i nogle af meditationens gavnlige effekter. God fornøjelse.
Klik her: http://www.youtube.com/watch?v=2yICdtUmGGg

Vil du se en længere udsendelse om, hvordan et indisk fængsel revolutioneres af en kvindelig inspektør, som tør indføre meditation
- så klik her: http://www.youtube.com/watch?v=b8tZX3dGSM8Er mindfulness varm luft? 
Overlæge og ph.d. Lone Overby Fjorback fra Aarhus Universitet fortæller her i DR, hvordan forskellige mindfulness-programmer kan bruges til at styrke menneskers mentale helbred:http://www.dr.dk/DR2/Danskernes+akademi/Sundhed_Sygdom/Mindfulness.htm

Eller har du lyst at se, Alssund & Rask i et spændende projekt med meditation i et bofællesskab, hvor de fleste af beboerne har Downs Syndrom: 
http://www.tvsyd.dk/arkiv/2013/6/24?video_id=59507&autoplay=1

Vidste du
Døgnrytmen er afgørende for, hvornår din indlæring er bedst. Hvis du står op omkring kl. 6, vil din døgnrytme se cirka sådan ud:

  • Mellem kl. 8-10 har du en stor overvægt af alfabølger, fordi du er mest optaget af egne problemer og hverdagen generelt.

  • Mellem kl. 10-12 skifter overvægten til betabølger, og det betyder, at du nu er indstillet på at "hente data" ind i hjernen. 

  • Mellem kl. 12-14 er det atter alfa, der dominerer. 

  • Mellem kl. 14-16 domineres du af betabølgerne - og så videre.

Faserne skifter med intervaller på ca. 1 time og 50 minutter. Så alle tider er cirka-tider
meditation