Slide background
SØNDERGADE 3, 8464 GALTEN | TLF: 88943567 | EMAIL: INFO@STROGSALONEN.DK | DESIGNET AF BUSINESS SOLUTION

Velkommen til

AlsSund & Rask

Slide background
SØNDERGADE 3, 8464 GALTEN | TLF: 88943567 | EMAIL: INFO@STROGSALONEN.DK | DESIGNET AF BUSINESS SOLUTION

Velkommen til

AlsSund & Rask

Buteyko

Hvad er Buteyko?

Buteyko er en åndedrætsteknik, som regulerer skjult overånding. Når du overånder, sænkes iltindholdet i muskulatur, organer og hjerne. Grundet manglende ilt, kan der opstå forskellige forstyrrelser og lidelser. 

Hvad er symptomerne?
Det giver bl.a. symptomer så som hovedpine, træthed, dårlig søvn, koncentrationsproblemer, ringe hukommelse og adfærdsmæssige forstyrrelser generelt.

Buteyko er allerede udbredt udenfor Danmark
Teknikkerne som regulerer skjlut overånding er endnu ikke forankrede i det etablerede sundhedssystem i Danmark. Dette betyder, at mange læger ikke kan tilbyde denne teknik eller henvise til uddannede terapeuter. Teknikkerne er godkendte og særdeles udbredte i bl.a. Australien, England, Rusland og Tyskland. 

25849085c3 indåndingHvem udviklede Buteyko-metoden?
Den russiske læge Konstantin Buteyko udviklede i 1950'erne denne åndedrætsteknik efter mange års intensiv forskning i dette område. Vi i Vesten fik kendskab til metoden i 1990. Teknikken er baseret på undervisning og egen træning. Teknikken er desuden udviklet til gavn for både børn og voksne og er uden bivirkninger. I begyndelsen var patienter med forhøjet blodtryk og astma Buteykos målgruppe. Under forskningen opdager Buteyko, at mange andre sygdomsområder også har stor gavn af disse teknikker.

Hvorfor træne åndedrættet?
Den oldgamle kinesiske filosof Lao Tzu sagde engang, at: ”det perfekte menneske trækker vejret, som om det slet ikke trækker vejret.” Stilhed er tegn på en god vejrtrækning. Dvs. når munden er lukket og vores åndedræt, ind- og udånding er stille og nærmest usynlig under hvile. Ineffektiv vejrtrækning – overånding - er støjende, tung, høj, synlig, anstrengt, uregelmæssig og foregår igennem munden.

For megen varme giver ofte overånding
Den øgede vejrtrækning eller overåndingen er en følge af det moderne liv. Faktorer som stærke følelser, spændinger, vrede, overspisning, forarbejdede fødevarer, en overbevisning om at store vejrtrækninger er sunde, mangel på motion og bevægelse, overdreven meget tale og en forhøjet indendørs temperatur bidrager til overånding.

Overånding forhindrer ilt i væv
Overånding resulterer i reduktion af kuldioxid i blodet, hvilket medfører, at der ikke kan frigives tilstrækkelig ilt til væv og organer.

Overånding kan derfor medfører psykologiske og somatiske forstyrrelser såsom:

• Koncentrations-
  vanskeligheder.

• Glemsomhed/
  hukommelsessvigt.

• Tristhed.

• Stress.

• Angst.

• Hovedpine.

 • Træthed.

• Hurtig og uregelmæssig
hjerterytme.

• Hyppig forkølelse.

• Hoste.

• Astma.

• Snorken.

• Mave- tarmproblemer.

Kliniske eksperimenter kan dokumenterer, at omkring 150-200 helbredsproblemer og anormaliteter kan være forbundet med overånding.

Har du brug for at benytte Byteyko-vejrtrækning – test dig selv

Sæt dig i en behagelig og afspændt siddeposition. Ånd to sekunder ind - ånd ud i tre sekunder med lukket mund og hold dig for næsen. Hvor længe kan du holde vejret, før du føler den ALLERFØRSTE trang til at trække vejret - uden at blive SPOR forpustet?

45 – 60 sek. Din vejrtrækning er fremragende
35 - 45 sek. Din vejrtrækning er virkelig god
25 - 35 sek. Du over-ånder
15 - 25 sek. Du hyperventilerer
10 - 15 sek. Du hyperventilerer i alvorlig grad
5 - 10 sek. Din vejrtrækning er meget, meget dårlig - du kan have stor gavn af at lære Buteyko Metoden.