Slide background
SØNDERGADE 3, 8464 GALTEN | TLF: 88943567 | EMAIL: INFO@STROGSALONEN.DK | DESIGNET AF BUSINESS SOLUTION

Velkommen til

AlsSund & Rask

Slide background
SØNDERGADE 3, 8464 GALTEN | TLF: 88943567 | EMAIL: INFO@STROGSALONEN.DK | DESIGNET AF BUSINESS SOLUTION

Velkommen til

AlsSund & Rask

Ketose

Hvad er ketose metoden?
Ketose er en måde at ernære sig på, således at du mobiliserer energi fra dine kropsdepoter, især fedt, hvilket medfører dannelse af ketoner. Sideløbende hermed sker der et fald i blodsukkerkoncentrationen, hvorfor blodsukkeret vil forblive stabilt. Din krop vil altså anvende fedt som brændstof i stedet for kulhydrater. Dette sker, uden at du skal gå på kompromis med lysten til god og lækker mad.

Sådan virker ketogen kost i din krop
Ved at ernære dig ketogent, vil du opleve, at din krop fyldes med energi, men du vil også opleve, godgørende metaboliske effekter i din krop. Blot ved at ændre på det, du spiser. Og det sker hurtigere, end du forventer.

Hvad er ketoner og optimal ketosefase?
Ketoner er et produkt af fedtforbrændingen, og de frigør fedt og giver kroppen energi. Ketoner produceres, når kroppen forbrænder fedt. Kroppen bruger disse energikilder – det vil sige at kroppen bruger sit eget overflødige fedtlager til at give en masse energi gennem dagen. Den naturlige konsekvens er, at fedtlageret i kroppen mindskes. Det vil sige, at du forbrænder fedt som din primære kilde. Den totale ketosefase indtræffer efter 2 – 5 dage – det varierer lidt fra person til person. Du vil i Ketosefasen opleve, at dine ånde er dårligere end den normalt er. Dette sker, fordi et af affaldsstofferne når du forbrænder fedt, er acetone. Den dårlige ånde er med andre ord et tegn på, at du forbrænder dit fedtdepot. Hvis du synes, ånden er generende, så husk på at det kun er i få dage set i forhold til resten af dit liv.

Mange kulhydrater giver ustabilt blodsukker og øget vægt
Når du indtager en kost med mange kulhydrater, omdannes disse med forskellig hastighed til glukose, også kendt som dit blodsukker. Når dit blodsukker er højt, får bugspytkirtlen instrukser om at sende insulin for at hjælpe blodsukkeret helt i ud cellerne og videre ud i musklerne, hvor det skal benyttes om energikilde. Men situationen er, at insulinet gør sit job lidt for godt, hvorfor blodsukkeret vil falde efter et par timer igen. Så får din hjerne besked om, nu er der snart for lidt energi. Er der for lidt glukose i din krop, reagerer hjernen straks, da dens fornemste opgave er at holde liv i dig. Du får besked om, at spise NU. Og gerne noget, der giver et hurtigt løft i dit blodsukker. Dette opleves som en næsten uimodståelig trang til noget sødt, sukker, brød. Du giver sikkert efter, og så ruller hele mekanismen igen med øget insulin. Når vi så har lært igennem hele livet, at det er vigtigt at spise ofte for at holde blodsukkeret stabilt, og måske spiser tre måltider plus to-tre mellemmåltider, bliver det over seks gange om dagen, denne cyklus gentager sig. Det betyder, at du næsten hele dagen igennem går rundt med et konstant højt insulin-niveau. Insulin er også kroppens fedtlagrende hormon. Og det er derfor meget svært for kroppen at udføre effektiv fedtforbrænding. Insulin fremmer som beskrevet også sult. Sult og tendens til fedtlagring og øget lyst til søde sager er virkeligt dårlige kombinationer, hvis du også gerne vil ned i vægt.

Altså: når du spiser mindre fedt, spiser du automatisk flere kulhydrater for at blive mæt, dermed vokser du også i vægt. Se dig blot omkring, andelen af fede mennesker i Skandinavien er også steget uhyggeligt. Fedtforskrækkelsen i 80’erne var en kæmpe fejltagelse. Studier viser derforuden at ikke bare vægten, men også blodtryk, blodsukker og kolesterolværdier normaliseres på en kulhydratfattig kost. Maven opfører sig anderledes, bla. uden den generende oppustehed, og så aftager trangen til søde sager.

spørgsmaal3

Hvornår er jeg i ketose, målt i blodværdier?

  • Under 0,5 mmol/L: Jeg er ikke i ketose
  • 0,5-1,5 mmol/L: Begyndende ketose
  • 1,5-3 mmol/L: Regnes for optimal ketose (zonen for mest effektiv vægtnedgang)
  • Over 3 mmol/L: Hverken værre eller bedre end det andet. Mest normalt i “sult-ketose”, fx i forbindelse med faste eller meget lavt kalorieindtag.

Andre tegn på, at jeg er i ketose
Ketose indtræffer som regel mellem dag 2 og 7 – i sjældne tilfælde går der helt op til 3-4 uger. Hold derfor øje med disse tegn:

  • Nedsat appetit og mindsket madfokusering
  • Øget tørst
  • Mærkelig smag i munden og acetone-agtig ånde
  • Træthed og tunge ben
  • Øget energi
  • Hovedpine

Visse af tegnene hænger sammen med, at din krop er ved at omstille sig til den nye fedtdrift. Det kan være noget af en omvæltning, hvis din krop har været vant til at køre på sukker hele sit liv, og det kan give lidt overgangsbesvær i starten. Det tager som regel kun et par uger for kroppen at vænne sig til sit nye brændstof.

Er ketose farligt?
Evolutionært set har ketose været en almindelig tilstand for menneskekroppen. Både i og med at der har været begrænset adgang til mad i perioder, men også at der har været begrænset adgang til kulhydrater. Der findes videnskabelige årsager til, at denne metode virker. Derforuden er kulhydratfattig kost nu blevet godkendt af Socialstyrelsen i Sverige. Denne kost anvendes særligt til overvægtige eller patienter med type-2 diabetes. Antallet af positive læger og professorer vokser stille og roligt, efterhånden som resultaterne triller ind på deres borde. Resultaterne fra en nydelseskost, hvor du spiser dig mæt i god mad, og alligevel opnår gunstige helbredsmæssige resultater. Så glem i stedet alt om industrifremstillede lightprodukter, nøglehulsmærkninger og andre fedtforskrækkede ordninger. Ketose bør ikke forveksles med tilstanden ketoacidose, som er en syreforgiftning af blodet, som er livsfarlig for diabetikere.

Hvorfor ketogen kost?
Det er forskerrelateret dokumentation for, at low carb – high fat, som metoden også kaldes, er særdeles effektiv i forbindelse med:

  1. Cancer. Når man ernærer sig efter ketogen-metoden, vil cancercellerne blive udsultet og gå til grunde, fordi de ikke får glucose eller andre ”brændstoffer” for at overleve. Ernæringen gør også de sunde celler stærkere. Den kæmpestore fordel i denne behandling er, at den ikke er giftig i forhold til resten af kroppen.
  2. Diabetes. Når man indtager et højt niveau af kulhydrater, vil det skade meget, da blodsukkeret vil stige og dermed resultere i mere medicin og insulin. En ketogen kost reducerer eller fjerner helt behovet for medicin. Type 2 diabetes reverserer den underliggende insulinresistens. I mange tilfælde kan blot en mindre omlægning af kosten resultere i formindsket medicinforbrug.
  3. Vægttab. Det er bevist gang på gang i mange studier, at ketogen kost er den bedste og mest sikre måde at tabe sig på, fordi metoden arbejder sammen med din krops biokemi og ikke imod den.
  4. Alzheimers disease: Ketoner hjælp med at genskabe hjernens aktive mønstre og understøtter godt helbred i hjernen. Derved opstår bedre hukommelse og tankefunktion. Der ligger nu også forskning på, at ved at følge denne metode, vil du kunne undgå eller i hvert fald behandle demens og andre kognitive forstyrrelser. Her kan f.eks. nævnes autisme.
  5. Neurologiske disfunktioner. Sclerosis , Parkinson og ALS har ved forskning vist, at ketonstoffer udøver en beskyttende virkning på nervesystemet og bremser udviklingen af nervesygdomme.
  6. Inflammation. Ketogen metoden reducerer effektivt inflammation i kroppen. Og nedkæmper derforuden også bakterier og virus.
  7. Idrætsudøvere. Vil du øge din performance, udholdenhed og styrke, er metoden særdeles effektiv.

Som du kan se, er Ketogen metoden ikke et mode fænomen, men derimod en potent regulator af metaboliske forstyrrelser. Når metoden gennemføres korrekt, kan det være yderst effektiv til at forbedre metabolisk sundhed. Metoden anvendes i vores sundhedsklub, og du bliver så at sige ført ved hånden: vi måler ketoseværdier i urin og blod for at kunne dokumentere dine ketoseværdier. Se evt. Hvornår er jeg i ketose, målt i blodværdier? i højre kolonne lige under kostpyramiden.

Positive effekter af ketose:

  • stabilt blodsukker
  • mindsket appetit – god appetitregulering
  • god energi
  • vægttab
  • dyb søvn

Gode kilder til nærende olier og fedt – allerbedst økologisk og fra græsædende dyr

  • Avocado
  • Avocadoolie
  • Kokosolie, kokossmør, kokosmælk
  • Mandelolie
  • Olivenolie
  • Smør
  • Piskefløde, fløde
  • Macadamianødder – eller andre nødder
  • Macadamiaolie
  • Mayonnaise
  • Oliven
  • Jordnøddesmør – men begrænset på grund af Omega 6 indhold.
  • Frø og de fleste nøddeolier: sesamolie, hørfrøolie, osv. Men brug dem ikke til at varme op.
  • Mørk chokolade 85-90% kan anvendes i små mængder

ketose03